Licencja pilota prywatnego

 

Pilotowanie samolotu, własnego lub należącego do aeroklubu, było marzeniem wielu młodych ludzi, więc ośrodki szkoleniowe miały ciągle bardzo duże zainteresowanie i nie mogły narzekać na brak kursantów. Podstawowe licencje pilotów były bowiem bardzo łatwe do uzyskania, z racji wymagań znacznie mniejszych niż te, które nałożone były na licencje komercyjne i pasażerskie, a do lotów rekreacyjnych czy ubiegania się o członkostwo w aeroklubie wystarczały w zupełności.

Licencja pilota rekreacyjnego samolotu jednosilnikowego

licencja lapl - jaki wiekJednym z pierwszych pytań, jakie młodzi ludzie zadawali instruktorom na rozmowach przed kursami, było pytanie o minimalny wiek, wymagany do otrzymania licencji pilota. W wielu przypadkach mieli oni bowiem dość błędne informacje, podające nieprawidłowe wymagania. Najczęściej wybieraną licencją pilota była najbardziej podstawowa licencja lapl – jaki wiek był więc wymagany do jej uzyskania? Prawie wszystkie ośrodki szkoleniowe dopuszczały kursantów którzy ukończyli już szesnasty rok życia, aczkolwiek same licencje były wydawane wszystkim osobom, które miały ukończone siedemnaście lat. Po otrzymaniu licencji, pilot mógł zacząć loty niezależnie od wieku, zazwyczaj ubiegając się o członkostwo w najbliższym aeroklubie zrzeszającym entuzjastów lotnictwa. Licencja lapl była bodaj najprostszym rodzajem uprawnienia lotniczego, pozwalającym na pilotowanie maszyn ultralekkich mających udźwig całkowity nie większy niż dwie tony, i uprawniała do zabrania na pokład jednej osoby, jak również wykonywania tylko rekreacyjnych lotów dziennych. Nie mogła być ona w żaden sposób rozszerzana, ze względu na przeznaczenie głównie do najmłodszych pilotów bez doświadczenia, aczkolwiek po odbyciu pełnych piętnastu godzin lotów udokumentowanych, posiadacz licencji pilota rekreacyjnego samolotu ultralekkiego mógł ubiegać się o wydanie podstawowej licencji pilota lapl.

Mimo iż obie licencje przeznaczone były dla pilotów rekreacyjnych i głównie początkujących, były najczęściej posiadanym rodzajem uprawnień spośród wszystkich istniejących poziomów licencji pilotów. Licencja ppl została wprowadzona bardzo niedawno, choć bardzo wielu entuzjastów lotnictwa zdecydowało się właśnie na ten poziom uprawnień. Jej popularność brała się głównie z łatwości kursu, który obejmował tylko najbardziej podstawowe i niezbędne zagadnienia, niskiej ceny, jak również z możliwości gromadzenia godzin lotów. Ta ostatnia możliwość nie funkcjonowała we wcześniejszych odmianach licencji rekreacyjnych, więc dla wielu początkujących była ogromnym ułatwieniem.