Koło odpowiedzialne za napędzanie alternatora - ar-tour-warszawa


Koło odpowiedzialne za napędzanie alternatora

W momencie gdy cała energie w akumulatorze nie jest uzupełniana przez alternator, dalsza jazda samochodem stanie się niemożliwa z powodu braku mocy. Mało ludzi zdaje sobie sprawę, że za poprawne działanie alternatora odpowiedzialny jest jeden bardzo mały element, którym jest koło pasowe. Jest ono odpowiedzialne za napędzanie alternatora. Jak poprawnie wymienić koło pasowe? Postaram się opisać ten proces poniżej. 

Kiedy należy wymieniać koła pasowe? 

koło pasoweKażdy samochód poruszający się obecnie po drogach aby poprawnie funkcjonować potrzebuje prądu elektrycznego oraz paliwa. Kiedyś silniki diesla do poprawnej pracy nie potrzebowały prądu, czyli po uruchomieniu samochodu akumulator nie był potrzebny. Czasy te minęły bezpowrotnie. Dziś silnik każdego rodzaju sterowany jest elektronicznie za pomocą komputera. Aby cały ten proces odbywał się poprawnie potrzebny jest stały dostęp prądu. Oprócz samej jednostki coraz więcej podzespołów samochodu sterowane jest elektronicznie np sprężarka lub klimatyzacja. Styl pracy jednostki napędowej w samochodzie jest całkowicie inny niż charakterystyka pracy alternatora. Przez nie równą pracę silnika alternator często jest narażony na duże obciążenia, po przez rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną. Jednym z najważniejszych elementów alternatora jest koło pasowe, które jest odpowiedzialne za jego prawidłową pracę. W przypadku gdy alternator nie dostarcza prądu do akumulatora przez co praca silnika oraz innych podzespołów jest niemożliwa. Jednym z rozwiązań może być wymiana koła pasowego. Współcześnie montowane koła pasowe występują w dwóch rodzajach. Występują koła otwarte i zamknięte. Koła pasowe otwarte stosowane są tylko i wyłącznie w silnikach spalinowych, natomiast typ otwarty stosowany jest w jednostkach wysokoprężnych. Sygnały, iż koło pasowe należy wymienić bywają różne zaczynając od bardzo głośnej zamontowanego paska wielorowkowego a kończąc na wyraźnym powiększeniu drgań. Specjaliści w branży motoryzacyjnej zalecają przeprowadzanie kontroli stanu technicznego koła pasowego co około sześćdziesiąt tysięcy kilometrów lub zawsze gdy wymieniony zostanie pasek wielorowkowego. Podczas montowania nowego koła pasowego należy zawsze stosować nowe śruby ponieważ element ten montowany jest za pomocą śrub jednorazowych. Należy zwrócić uwagę przy dokręcaniu elementu aby moment obrotowy był odpowiedni. W przeciwnym wypadku koło pasowe może nie funkcjonować. 

Reasumując jeśli zauważymy jakieś nie prawidłowości w pracy naszego silnika lub prąd nie będzie odpowiednio dostarczany do układów znajdujących w naszym samochodzie należy bezzwłocznie udać się do najbliższego mechanika lub stacji kontroli pojazdów celu znalezienia przyczyny nieprawidłowości. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jednym z elementów który trzeba będzie wymienić będzie koło pasowe.